Sola Flyklubb

TEKNISK INFO 03/2015

TEMA: LN-AEG

Forskjeller i forhold til andre C-172 vi opererer.

LN-AEG er ankommet Sola fra Rakkestad.  Flyet vil ikke bli benyttet i skolevirksomhet men vil bli gjort tilgjengelig for medlemmer som vil på turer.  De krav som stilles for å kunne booke dette flyet er følgende:

  • Medlem i Sola Flyklubb
  • Utsjekk på Cessna 172
  • Utsjekk på fly med Constant Speed propell

Hvis man ikke har utsjekk på fly med  Constant Speed propell, kan avtale om utsjekk gjøres med en instruktør i klubben.

Timepris er ikke satt av klubben ennå, men det vil bli gjort i den nærmeste fremtid.

I de følgende avsnitt vil jeg beskrive noen forskjeller med henblikk på LN-AEG og resten av de Cessna 172 vi opererer.

Vinger, motor, propell og hoved understell:

LN-AEG1

Motor 180 HK, Propell: Constant Speed.  Flyet er sjøfly forsterket.

Vortex Generators:

LN-AEG2

På hver vinge er det montert vortex generators.  Det er viktig å passe på at disse ikke blir bøyd eller skadet nå fuel skal fylles.

Hoved Understell:

LN-AEG3

Hoved understellet er av typen bladfjær noe som lettere kan medføre «sprettlandinger.  I tillegg er sporvidden mellom hvert hovedhjul mindre enn de andre Cessna 172 vi opererer.

Flap system:

LN-AEG4

Flyet har manuell flap. Flap lever er plasser på dørken som på Piper Cherokee.

Vacum system:

LN-AEG5

Flyet er ikke utstyrt med vakum pumpe men med venturie rør som lager vakum når farten er stor nok.  Dette innebærer at vakum drevene instrumenter ikke virker før man får opp farten (eksempelvis Kunstig Horisont og Retningsgyro)

Vacum system contn:

 LN-AEG6

 LN-AEG7

 

Master Switch/ Fuel Strainer:

LN-AEG8

Master switch er ikke den samme type som på våre andre Cessna 172.  I tillegg er fuel strainer plassert i cockpit og ikke der vi vanligvis finner den, under motorcowling.

Andre opplysninger:

  • På grunn av at motoren er kraftigere enn det vi vanligvis er vant til, brukes mer høyre pedal i take-off fasen
  • Motortypen som er installert i flyet er mer utsatt for forgasserising på lavt turtall, derfor skal litt forgasservarme benyttes på bakken når turtallet er lavt.
  • LN-NFJ sine fuelkort skal benyttes ved fylling av drivstoff (de ligger i den blå mappen hvor man finner flyets dokumenter).

 

For ytterligere informasjon så henvises det til flyets POH som skal oppbevares i flyets hanskerom på høyre side av instrumentpanelet.

Med vennlig hilsen PIM/Teknisk Leder/SFK, 15-12-2015

Det er stengt for kommentarer.