Sola Flyklubb

MELDING FRA TEKNISK LEDER!

Vi tok ASP inn i hangaren for avising og klargjøring samtidig som vi hadde 200 timers inspeksjon på LN-DAG med personell fra Norrønafly i forgårs (19-01-2016).

Det ble oppdaget at elevator på ASP hadde et unormalt stort utslag nedover, dvs roret gikk ikke mot den nedre stoppen på det bakre bulkead, men roret stoppet først når stikken/rattet gikk helt inn mot brannskottet. Høyderorsstoppen var slått innover.  Vi fant også skader på undersiden av elevator.  I tillegg var elevator bøyd oppover på noen enkelte steder i bakkant.  Vi mistenker at vind er årsaken til denne skaden, dvs at flyet har stått og slått halen i bakken samtidig som det har beveget seg frem og tilbake i slakke fortøyninger!  Det er uvisst når dette skjedde, men skaden er ikke gammel.  ASP ble den 27-12-2015 observert parkert på P13 med meget slakke fortøyninger, i tillegg var ikke stikkelås på plass og gustlocks på vingene var ikke installert.  Låsene lå inne i bakset på flyet!  Det hadde blåst skikkelig vind fra øst / sørøst dagen og natten i forveien.

Formannen i SFK sendte da ut følgende melding:NH-MWL-melding

På bakgrunn av de skadene som ble oppdaget ble ASP groundet, hvor lenge, er usikkert.   Vi har NFJ hos Norrønafly for taksering av skade og reparasjon pga. har landing (estimert kostnad ca. 150 000 kr, men muligvis mer).  FTD er på ENRK for motorskifte og diverse feilrettinger.  Det betyr at flyskolen pr i dag har et fly disponibelt nemlig DAG.  Dette vil medføre store problemer for flyskolen i tillegg til at våre trofaste medlemmer ikke har fly tilgjengelig. 

 

For å få tilbake ASP i operativ tilstand har vi estimert en kostnad som fort kan komme opp i 100 000 kr eller mer. Vedlagte bilder taler for seg selv.

Skadene på ASP og NFJ vil da samlet beløpe seg til 250 000 til 300 000 kr!  I tillegg til dette kommer også tapte utgifter for klubben.  Fortsetter vi slik som vi har begynt nå, vil klubbens selvassuransefond også være tømt ganske snart.

Det er tidligere blitt sendt ut Teknisk info om fortøyning av fly, for å forhindre skader.  Imidlertid ser det ut til at det ikke går inn hos enkelte.  Derfor vil skader osv. bli tatt opp på neste styremøte som et eget punkt.  Teknisk leder vil i styremøte legge frem forslag om at hvis det oppdages slurv vedrørende fortøyninger av fly, så vil dette innebære flyforbud for den ansvarlige pilot (dvs den pilot som fløy flyet sist i henhold til reisedagboken).

Alle har et ansvar og hvis man er i flyklubbens lokaler så koster det lite å ta en kikk ut av vinduet for å sjekke «rikets tilstand» hva angår fortøyninger, og er man i tvil hvordan det ser ut så tar man på seg en gul vest og går ut på P13 for å kontrollere at alt er OK.  Alle i Sola Flyklubb MÅ få et eierforhold til den virksomheten vi bedriver.  Flyving er en risikosport på høyt nivå og vi kan ikke tillate oss å bare la ting og saker skli, fordi konsekvensene kan bli meget store og prisen kan bli enda høyere enn det vi har sett til nå!

Det er ikke nødvendig å være teknisk leder, formann eller inneha et verv i klubben for å ta vare på fly, hangar, klubbhus eller for å «trå til når det gjelder», det holder lenge med å være et vanlig medlem !!    

 

 

MVH
Per Ingar/teknisk leder SFK

Det er stengt for kommentarer.