Sola Flyklubb

SFK Flyskolen, Åpen Dag 2017

Søndag 3. september ble SFK Flyskolen sitt årlige arrangement ”Åpen Dag” gjennomført. Etter et par år med synkende oppslutning omkring arrangementet var det en glede å se en enorm oppsving i interessen for Åpen Dag. Totalt var det anslagsvis 50-60 gjester i klubbhytta denne dagen.

mtx_gull

I enden av regnbuen finnes det ….

Det er i og for seg ikke et veldig høyt antall, men i år var faktisk 32 som møtte opp for å få seg en flytur og samtlige av disse har besluttet å ta PPL/A; Dog ikke alle har valgt å melde seg på 2017-18 kullet, men kommer tilbake til 2018-19.

Uansett, mandag 4. september kunne vi se 12 nye flyelever på plass i klasserommet på Sola. Dette er en flott utvikling!

dag

De tre instruktørene fra SFK, som besørget intro flyvningene, sto på til langt på kveld/natt; Ja de siste landingene ble faktisk VFR natt; Og enda var det 7 flyvninger som måtte utsettes til senere i uka.

 

En stor takk til disse tre instruktørene; Den store work load’en fikset dere med godt humør.

Ragnhild gjorde en stor innsats på registreringen og gjennomførte et betydelig dagsverk. 6 flyvere fra Flytjenesten sørget for at alle ledd fra registrering til booking, crew planlegging og fueling, gikk som smurt.

mtx_fuelassist

Sola Flybunkring på plass for å assistere når fuelanlegget ikke ville sammarbeide

Ja, fueling gikk faktisk som smurt, selv om fuel anlegget var inop uten forvarsel; En stor takk til fuel folkene på ENZV. Dere står på. Uansett hvor mye man planlegger så kan jo ting gå skeis.
Dagen før dagen oppdager teknisk sjef at noe er galt med LN FDT. Planen var å gjennomføre 50 timer service slik at maskinen kunne fly Åpen Dag, men ikke denne gangen. LN FTD ble groundet og vi takker teknisk for det.

tekn-info-2-2014-08.png

FTD var ikke helt i form til å fly.

Det er godt at vi har dere til å følge med på tilstanden på vårt flymateriell.
Da hadde vi altså bare to fly tilgjengelig til alle disse håpefulle. Åpen Dag gjengen så ikke svart på det av den grunn og gjestene ble tatt imot med et stort smil; Og køen ble lengre og lengre utenfor registreringskontoret.
For å unngå at ventetiden ble for lang for de mange som ventet på et flysete i LN DAG eller LN MTX, ble LN FTD, som stod groundet i hangar, koblet til landstrøm og rigget som en stasjon for intro til flytypen Cessna 172 med glass cockpit. Dette ble en stor suksess og en fordel for de som skulle fly flytypen kort tid etter.

Etter som tiden gikk og dag ble til kveld, ble det nødvendig med mer underholdning for de som ventet på tur; Da var det bare å ta i bruk YouTube i klasserommet, hvor sidevinds landinger fort ble et tema.

mtx_taxi

Arrangementet hadde en tidsramme fra kl. 14:00 til kl. 18:00; Med en slik oppslutning kunne vi bare glemme denne rammen; Her var det bare å stå på.
Uansett, VFR natt innhentet oss og da var det 7 håpefulle som ennå ikke hadde fått fly.
Men ikke fortvil, dere vil bli kontaktet av instruktør Øystein Sandal som vil sørge for at dere vil få fly en av de nærmeste dagene.
Øystein Sandal overtar nå jobben etter Frode Moi, som for tiden flyr i mer polare strøk.

Sola, 04.09.2017
Nils Henrik Aarø Hals

Foto: E. Ansnes
Reklamer

Kommentarer er stengt.