Sola Flyklubb

Fly buddy

Har du ideer til turer, eller har en konkret plan, men vil ha flere med? Send en e-post til gruppeleder med litt informasjon om hvor du har lyst å fly, omtrent hvor lenge, og når, så legger vi det inn på denne siden under «Nyheter».

Nyheter

ENZV-ENSO-ENZV 31.07.2015

Haugesund og Karmsundet sett fra nord.

Lars Petter Eliassen la ut en invitasjon på Fly buddys fb-side med forslag om en tur. Inn i 2. uke av ferien, var jeg veldig klar for å fly igjen, så jeg ga beskjed om at jeg gjerne ville bli med og at LN-FTD allerede var booket fredag 31.juli. Vi ble enige om at Lars Petter skulle planlegge flyging langs kysten til Kjevik og Gullknapp (PPR), mens undertegnede skulle ta oss over fjellet tilbake til Sola.
Så var det været da…Ikke spesielt gunstige forhold for å lande hverken på Kjevik eller Gullknapp når dagen var kommet (sidevind rundt 20 knop), for ikke å snakke om skyene! Avlyse? Neida, vi legger selvsagt nye planer når det er mulig og holder oss på vår egen side av langfjella. Bergen ble etter hvert utelukket, også pga. lave TCU’er og annet rask, Stord og Sørstokken derimot, mer aktuelt.
Joda, vi skulle fly. Lars Petter filet sin siste endring i flightplan i klubbhytta (Notam hadde store dataproblemer =TTT) mens jeg ordnet med fuel på FTD…Lars Petter skulle fly første leg, så han gjennomførte DI og fylte på en kvarting med olje. Så var vi klar trodde vi. Men høydejusteringen på venstre sete fungerte ikke og det ble konstatert at gjengene var ødelagte (jada, ANM både i flyboka og på MyWeblog). Ingen av oss rager så veldig høyt over havet, og ren instrumentflyging var ikke aktuelt heller. Barnesete ble forsøkt, men da satt vi for høyt. Løsningen ble to sitteunderlag jeg hadde i bilen, putetrekk fra barnesetet og lånt hyttebok fra klubben (beklager om noen ikke fikk skrevet i den de timene den var borte – den er på plass nå etter en fin tur). Gode råd trenger ikke være dyre…eller noe sånt!

Årabrot og Sveio med dalstroka innafor.

Avgang RWY 29 kl 1520 og retning Kvitsøy hvor det ble noen runder i påvente av positivt svar på Lars Petters request om en practise approach og T/G på Karmøy, hvor han gjennomførte en landing iht. «kiss the tarmac-prinsippet». Deretter satte vi nesa direkte mot Stord/Sørstokken hvor landingen kl 1605 var like myk som på Karmøy.

Left base RWY 32 ENSO

Her fikk vi en omvisning i tårnet av en trivelig kar som svarte på alt vi ville vite, og vi fikk med oss ettermiddagens siste rutefly som landet før vi takket for oss. En kaffekopp, lefse og et «nødvendig ærend» ble det også tid til før det var min tur til å overta plassen i FTD med sitteunderlag, putetrekk og hyttebok for å fly oss tilbake til Sola. Avgang Sørstokken kl 1725 og landing «well in» på Sola RWY 36 kl 1800.

Omvisning i tårnet på Stord.

Joda, turen føyer definitivt seg inn i en rekke av hyggelige opplevelser i luften. Det er alltid kjekt å fly sammen med andre som deler samme interesse, vi flyr billigere, lengre og får gjensidige erfaringsoverføringer når vi bytter på rollen som fartøysjef. Du er bare noen tastetrykk unna, ta initiativ til turer med en Fly buddy og kos deg i luften. Det kan anbefales 🙂
Vennlig hilsen Eivin

Airselfie

ENLI-ENHD-ENLI-ENZV 13.06.2015

DCIM100GOPRO

Gutta på tur

En del skyer

Det ble totalt 3 x delay av flightplans denne dagen med å vente ut været. Planlagt avgang for Lista 0900 lokaltid kunne vi bare glemme med lave skyer og dårlig sikt sørover. Klokken ble 1120 før vi var på vingene. Med undertegnede som fartøysjef og Erlend Svanes i høyre sete, fløy vi nedover under skyene i 1500 fots høyde og landet på Lista der Terje Glendrange tålmodig ventet på oss.

Mens vi fikk oss en kaffetår, fløy Terje sine obligatoriske landingsrunder og kunne dermed være fartøysjef på turen nordover til Haugesund og flytreff der.

Fly-in ENHD

Skyene kom seg «opp fra havet» og turen til Haugesund foregikk med bedre marginer hva høyde og sikt angikk. Vi var ikke akkurat de første som ankom til Fly-in når vi landet i 1330-tiden, men det viktigste er jo som kjent ikke å vinne. Hyggelig mottagelse av en kar fra Haugaland flyklubb som informerte om store planer med å etablere klubbmiljø for motorfly på ENHD.

Flott utsikt

Gokartbanen på reve

Terje som også var fartøysjef på turen tilbake til Lista, tok en snartur innom Flekkefjord for noen 360’er over huset sitt der kona sto på verandaen, før vi igjen landet. Deretter fløy jeg og Erlend tilbake til Sola for full stop og en velfortjent iskald som ventet hjemme. Nesten 4 timer airborne tid denne lørdagen der alle var enige om at dagen hadde vært helt fantastisk.

PS! Terje vil gjerne fly om noen har lyst å ta turen til Lista og 3 kilometer med rullebane og lite trafikk. Her kan man lett redusere utgiftene og få mye tid i luften. Ta kontak og avtal flyging: 950 07 199, epost: Terje.glendrange (krøll) flekkefjord.kommune.no.

Eivin

Link til artikkel på Luftfartstilsynets hjemmesider

Her er en link som omhandler viktigheten av å vedlikeholde kunnskap og trening, samt tips og råd for å få det til på en morsom og kosteffektiv måte: http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Operativ/article1693.ece

Referat etter gruppemøte i klubben 22. april kl 19:00.

Første gruppemøte i Fly buddy ble holdt tirsdag kveld 22. april kl 19.00 i klasserommet til Sola flyklubb. 7 klubbmedlemmer stilte, hvorav 2 ennå ikke hadde rukket å melde seg inn i gruppen. Atmosfæren var uformell og vi kjørte en presentasjonsrunde hvor alle fikk introdusere seg og si litt om egne tanker rundt ønsker for hvordan gruppen skal fungere. Fin spredning på erfaringsgrunnlaget blant pilotene vil garantert sikre «gjensidig profitering» når det gjelder flyturer der utgiftene spres på flere.

Det er enighet i gruppen om at best mulig tilgjengelighet til informasjon for medlemmene er en fordel, f.eks gjennom å opprette en side på facebook i tillegg til epostgruppe. Det bør også reklameres aktivt for gruppen ved at det både tas bilder og skrives noen ord om opplevelsene underveis, slik at flere av Sola flyklubb sine medlemmer velger å bli med i Fly buddy. Undertegnede kunne i denne sammenheng opplyse om at websidene i disse dager oppdateres fortløpende og effektivt slik at det ikke skal by på problemer å nå ut til potensielt interesserte.
Flere av deltagerene har allerede gjort positive erfaringer med å fly sammen med andre piloter og delte disse under møtet. Aktuelle reisemål ble nevnt og det ble også fokusert på enkle, men sosialt verdifulle gleder som besøk i andre flyklubber for en kaffekopp, eller kanskje grilling i Fyresdal. Mulighetene er mange med litt fantasi.
Ellers ble luftsportsuka på Starmoen 18. – 22 juni og Haugesund historiske flyshow 14. – 15, juni nevnt som aktuelle begivenheter for gruppen å delta på. Dette må vi komme tilbake til.
Det ble ikke planlagt noen tur eller booket fly i kveld da både FTD og NFJ er på Notodden for service, mens nyankommede ASP stort sett er fullbooket de nærmeste ukene. Forhåpentligvis er hele flyparken tilgjengelig på P13 i løpet av denne uken.
Tilbakemeldingene var for øvrig positive med hensyn til opprettelse av aktivitetsgrupper i klubben generelt.
Vi gleder oss til fortsettelsen i positivt fellesskap med reiselystne piloter.
Med vennlig hilsen
Eivin Ansnes

Flybuddy2

Mer moro når man flyr sammen! Foto: Eivin Ansnes

Fly buddy er gruppen for alle som kan tenke seg å forlate fylket og dra på lengre turer enn hva «LOC» innebærer. Tenk hvor langt vi kan komme når to-tre piloter flyr sammen og deler på utgiftene? For ikke å glemme mulighetene til å utvikle seg som pilot! Vi gjør oss gjerne kjent med nye flyplasser og bytter på ansvaret som fartøysjef underveis. Hvor langt vi drar fra gang til gang, er selvsagt opp til gruppens medlemmer å enes om.

Fly together

Ved å fly sammen kommer man lenger enn på egenhånd

Hvis du ønsker mer moro i luften for mindre penger, kontakter du gruppeleder for innmelding i Fly buddy:

Det er for tiden ingen gruppeleder for denne gruppen.

Medlemmer i gruppen:

Terje Glendrange, mob: 950 07 199, epost: tglendra (krøll) online.no

Rune Nestegard Skifte, mob: 99 41 24 86, epost: rski (krøll) kl-offshore.no

Trond Hedland, Mob: 922 52 249, epost: trond (krøll) hedland.no

Copyright © by Sola Flyklubb All Right Reserved.